NKCDB
VÄGLEDNING
ANPASSA
START
Webbkarta
OM VÄGLEDNINGEN
Syfte och mål
Bakgrund
Definition av habilitering och rehabilitering
Uppdatering och kvalitetssäkring
DÖVBLINDHET
TEORI
ICF
Livsomställning
Nationella modellen för öppna prioriteringar
Sinnenas samspel
Socialt samspel och kommunikation
Forskning om dövblindhet
LIVSFASER
Små barn
Skolbarn
Ungdomar
Ung vuxen
Vuxen
Äldre
RÄTTIGHETER
Mänskliga rättigheter
Lagar och föreskrifter
Samverkan och samordning
Ansvarsfördelning
Personer med dövblindhet bör prioriteras högt
FSDBs lathund för ”Stöd och service”
METODER
ICF-kartläggning
Identifierings-/screening-material
Nätverkskarta
Samverkan och planer
Utveckling av samspel och kommunikation (medfödd dövblindhet)
Videoanalys
Socialhaptiska signaler
Livsomställning
Orientering och förflyttning
FORSKNINGSÖVERSIKT
Menu
Innehållsöversikt
Anpassa webbplatsen
Innehållsöversikt
Policy för webbkakor
Vägledning för dövblindspecifikt stöd
Om vägledningen
Syfte och mål
Bakgrund
Definition av habilitering och rehabilitering
Uppdatering och kvalitetssäkring
Dövblindhet
Fakta om dövblindhet
Kortfakta om dövblindhet
Nordisk definition
Termer och begrepp
Förekomst
Syndrom
Progression
Konsekvenser
Allmänt om konsekvenser
Socialt samspel och kommunikation
Teckenspråk
Information
Orientering och förflyttning
Känseln kompenserar
Energiförlust
Fysisk och psykisk hälsa
Samhällets stöd
Behov av specifika tjänster
Dövblindtolkning
Kontaktpersoner i landstingen
Att tänka på i mötet
Mer om dövblindhet
Lär mer om dövblindhet
Förbundet Sveriges Dövblinda
Behov och insatser i olika livsfaser
Små barn
Tidig upptäckt – tidiga insatser
Samspel och kommunikation
Utreda psykiska funktioner
Vardagen som plattform
Fallbeskrivningar – små barn
Anhöriga och andra närstående
Skolbarn
Tidig upptäckt – tidiga insatser
Progression
Sinnenas samspel
Grundläggande lärande
Samspel och kommunikation
Rumslig orientering / röra sig fritt
Att klara vardagen
Beroende – oberoende
Information
Mellanmänskliga relationer
Fallbeskrivningar – skolbarn
Ungdomar
Tidig upptäckt / tidiga insatser
Progression
Sinnenas samspel
Samspel och kommunikation
Rumslig orientering / röra sig fritt
Att klara vardagen
Beroende – oberoende
Information
Mellanmänskliga relationer
Fallbeskrivningar – ungdomar
Ung vuxen
Tidig upptäckt – tidiga insatser
Progression
Sinnenas samspel
Grundläggande lärande
Samspel och kommunikation
Rumslig orientering / röra sig fritt
Att klara vardagen
Beroende – oberoende
Information
Mellanmänskliga relationer
Fallbeskrivningar – ung vuxen
Vuxen
Tidig upptäckt – tidiga insatser
Progression
Sinnenas samspel
Grundläggande lärande
Samspel och kommunikation
Rumslig orientering/röra sig fritt
Att klara vardagen
Beroende – oberoende
Information
Mellanmänskliga relationer
Fallbeskrivningar – vuxen
Äldre
Tidig upptäckt – tidiga insatser
Progression
Taktilitet
Omgivningsfaktorer
Samspel och kommunikation
Rumslig orientering/röra sig fritt
Att klara vardagen
Beroende – oberoende
Information
Anhöriga/närstående
Fallbeskrivningar – äldre
Teori
ICF
Livsomställning
Nationella modellen för öppna prioriteringar
Sinnenas samspel
Socialt samspel och kommunikation
Forskning om dövblindhet
Rättigheter
Mänskliga rättigheter
Lagar och föreskrifter
Samverkan och samordning
Ansvarsfördelning
Personer med dövblindhet bör prioriteras högt
Metoder
ICF-kartläggning
Identifierings-/screening-material
Nätverkskarta
Samverkan och planer
Utveckling av samspel och kommunikation (medfödd dövblindhet)
Videoanalys
Socialhaptiska signaler
Livsomställning
Orientering och förflyttning
Forskningsöversikt
Kontakt
Annes testsida
Scroll to top