Träning efter din egen förmåga

Det här med att man ska röra sig minst 30 min per dag, det blir lätt komplicerat när man har dövblindhet.

Man är beroende av andras hjälp att kunna ta sig ut, om man inte har turen att ha en ledarhund.

Det går inte bara att göra något spontant, utan det krävs planering som med allt annat. Och det kan göra att man tappar sugen. Sen gäller det att hitta sin favorit när det gäller träning. Är det promenader? Simning? Styrketräning? Spinning? Zumba?

Jag har erfarenheten att om man kommer igång med regelbunden träning, då blir också ens vardagsliv något lättare. Man bygger upp muskler man inte visste att de fanns, man får en bra grundkondition som gör att man orkar kämpa vidare i livets strapatser.

För att kunna komma igång med träning som kräver att man tar sig till en plats utanför hemmet, då kan man börja med att göra ett studiebesök på platsen, flera träningsanläggningar erbjuder provträning då kan man passa på att se hur det är med belysning, omklädningsrum, toalett och träningslokalerna. Då skapar man en grundtrygghet, som gör att det känns något lättare vid nästa besök.

Välj en dag och tid när du känner att du har energi till något nytt, jag fungerar allra bäst på förmiddagar, då har jag som mest energi och det är ljust ute. Träningsförslag där man inte behöver anstränga sina ögon allt för mycket är motionsim , styrketräning och spinning.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *